"Húsz év múlva pedig egyáltalán nem lesz underground zene..."
Az alábbiakban olvasható interjút Ukrajna talán egyetlen ismert industrial zenészével, Olegh Kolyadával készítettem, aki már több, mint tíz éve készít felvételeket. Az interjú elolvasása nem csak fő projektjének, az Oda Relictának a rajongóinak ajánlott (akik az írás elolvasása során a zenész sideprojektjeiről is értékes információkat gyűjthetnek be), hanem mindenkinek, aki valamennyire úgy érzi, hogy az industrial színtér részese. Bevallom őszintén, hogy amikor a kérdéseket írtam egészen más válaszokra számítottam, sőt biztos vagyok benne, hogy ha ezt az interjút pár évvel korábban készítem akkor azokat a válaszokat is kapom. A sokat elért zenész sajátos pesszimizmusa úgy érzem ezúttal sajnos túlmutat a magányosan alkotó művészekre jellemző tömegfóbiánál és intő példaként kell, hogy előttünk álljanak...
Bérces Ádám: - Először is: hogyan kerültél kapcsolatba a zeneszerzéssel, zenéléssel? Tanultál esetleg klasszikus zenét?
Olegh Kolyada: - A zenélést 1997-98 körül kezdtem zajos industrial és ambient kísérletekkel. A világból kiábrándult, csalódott szociopata kamasznak ez egy természetes kiútnak tűnt. De zeneiskolában sosem tanultam zenélni.
- Az Oda Relicta mellett más egyéb projektek is fűződnek a nevedhez. Kérlek mutasd be ezeket a magyar közönségnek!
Olegh Kolyada: - A FHF (First Human Ferro) nevű dark ambient projektemet 1998 nyarán kezdtem ’97 telén rögzített terepfelvételek feldolgozásával. Az első, nyers kísérletek ’98 júniusa-augusztusa felé láttak napvilágot „The Halo over Pontiff’s Hearse” címmel. Egy évvel később már keményebb, karcos industrial zajokkal kísérleteztem, amely “Metaballistik: Viewed under Infra-Red” címmel az első ukrán death industrialnak tartott anyag. Ezek mind limitált kazettás és CDr kiadványokon jelentek meg ukrán és lengyel kiadóknál. 2000-ben rögzítettem a “Motherwards” című lemezt, amely klasszikusabb dark ambient hangzással bírt és később a projekt első gyári CD-s megjelenése is volt. 2001-ben újabb death industrialos hangzásokkal kezdtem el kísérletezni (“Ferrari”, “Numinosum”).
Ugyanebben az évben alapítottam meg az In Meditarivm nevű apokaliptikus-rituális sideprojektemet, amelyjel két limitált CDr-t jelenítettem meg (“Les Fleurs du Mal”, “Uterus”). 2003-ban jelent meg a projekt legismertebb anyaga, a “Guernica Macrocosmica” (Eibon Records), amelyet még ma is a nosztalgikus ambient egyik mérföldkövének tartanak.
Ezután a FHF két identitásra szakadt: a “nostaghia” (nosztalgikus shoegaze) és a “realia” (dark ambient). 2005-ben két exkluzív darabot készítettem a legendás német Drone Records 7”-es bakelitkiadványra egyik oldalán az In Meditariummal, a másikon az FHF-fel (“Mare Internum”). 2005 végén jelent meg a Corona Astralis” c. album a szülővárosomban található OMS Records gondozásában. Ezután egy évvel az olasz Eibon Recordsnál jelentettem meg az “Adamnation” című harsh-ambient stílusú lemezt. Ezen kívül több válogatáslemezen is részt vettem, például egy S.P.Korojov emlékére készült anyagon is, aki szintén Zsitomirban született és minden idők egyik legjobb űrmérnöke volt.
2009-ben elkezdtem összegyűjteni a ki nem adott, korai szerzeményeimet, ezúttal szigorúan rendszerezve azokat. A korai death industrial/power electronics szerzeményeket Ostarbeiter, illetve a dark ambient és elektroakusztikus munkákat az FHF, a ritual felvételeket pedig In Meditarivm néven jelentettem meg. A kollekció a Panpoktikvm címet kapta és több CD és LP formájában jelent meg.
Az első FHF concert 2009 májusában volt a Deutsch Nepallal, aNoises of Russiával, és a Filivs Macrocosmival. Az eseményről készült felvétel meg is jelent egy DVD-n a OMS Recordsnál. A második FHF concert 2011 júniusában volt a Troummal, a Cisfinitummal és más kijevi projektekkel.
A terveim 2012-re vonatkozóan: saját kiadóm, az Old Captain hamarosan kiadja a "The Sleep of Reason" c. MCD formátumú lemezt és egy két CD-s díszdobozos kiadványt az egykori Ostarbeiter projekt emlékére. A FHF is új lemezzel készül, a Cisfinitummal közösen készülő "Alchemicals" című munkát az Electroshock Records fogja kiadni.
- A Zsitomiri Fúvós Katonazenekar neve gyakran szerepel a kiadányaidon. Mondj kérlek pár szót a zenekarral való kapcsolatodról és eggyütműködésedről!
Olegh Kolyada: - Az Oda Relicta 2005-ben alakult azzal a céllal, hogy őrizze a helyi katonazenekar emlékét, ahol a nagybátyám is játszott katonai szolgálata során. Így a projektben hallható indulókat és klasszikus művekre játszott improvizációkat mind a zenekar adta elő az 1990-es évektől 2005-ig. Jómagam sosem láttam a zenekart eredeti felállásában, sosem voltam egy koncertjükön sem. Minden, ami van tőlük az egy gyűjtemény, amit a nagybátyámtól kaptam, ezeket használom fel az Oda Relicta martial felvételein. Bár a zenekar újra létezik, de teljesen más formában, így nem érdemel említést. Jelenegi állás szerint már minden indulót felhasználtam, ami volt, így a hamarosan megjelenő “UIA” című lemezzel lezárul a projekt története.
A első lemez egyébként 2006-ban jelent meg a belga Neuropa kiadónál ("The Crown & The Plough"). Az év derekán léptem kapcsolatba az ukrán kortárs zeneszerzővel, Mikhail A. Shukh-kal, akinek a munkái szerves részévé váltak a projekt liturgikus-neoclassical lemezeinek. 2008 elején jelent meg a második lemez szintén a Neuropábál ("Czarstvo dukha", “A Lélek királysága”’), amely a projekt mély vallásos gyökerein nyugodott. Ebben az olasz Albireon és a francia Dissonant Elephant és Lonsai Maikov volt segítségemre. Az év végén az argentin Twilight Recordsnál jelent meg a harmadik lemez, a Leper Mass, amely a 2008 szeptemberében oroszok által legyilkolt grúzoknak állított emléket. A második lemezzel egyetemben a felvételeket a városi Konzervatóriumban készítettük a klasszikus zenei hangzás érdekében. A harmadik lemez megjelenése után sokaknak ellenszenvessé vált a projekt és a mai napig így van. Ezután jelent meg ismét a Neuropa Recordsnál egy 7”-es split a Horologiummal ("Saint George & the Dragon"). A soron következő negyedik album (amely a második martial stílusú anyag), a “Holy Alliance” az Oda Relicta talán a legsokoldalúbb munkája a különböző indulók feldolgozása szempontjából: találhatunk zenei részleteket a Zsitomiri Fúvós Katonazenekartól, a helyi Kamarazenekar és a Régizenei Együttes felvételeiből is – ez utóbbi esetében elsősorban a neoclassical és folk stílusú részeknél. A lemezen található a “V-Day” című dal, amely a While Angels Watch-csal együtt készült és az egyik legismertebb győzelmi induló volt a volt Szovjetúnióban (eredetileg D. Tukmanov szerzeménye). A lemezen találunk kommunista- és fasizmusellenes dalokat is. A CD a Twilight ecords gondozásában jelent meg. A következő lemez (“Lux Aeterna”) szintén itt jelent meg a spanyol Gradual Hate Records közreműködésével, amely az 1932-33-mas ukrajnai éhinség áldozatainak emlékére készült klasszikus kompozíció. Ezután megjelent még egy liturgikus stílusú MCD is ("Saint Sebastian / Sphinx the Perched") a kínai MidNight Productionsnál.
2012-ben fog megjelenni egy martial és egyben liturgikus album az Ukrán Felkelő Hadsereg 70. évfordulújára (1942-2012). A lemez a Steinklang Industriesnál fog napvilágot látni. El tudod képzelni, mit fognak hozzá szólni az oroszok és a lengyelek... de nem érdekel.
(Az Ukrán Felkelő Hadsereg egy nacionalista szervezet volt, aki épp úgy harcolt a nácik, mint a kommunisták ellen. Az ukrán nép sajátos helyzetét mutatja, hogy a németek a Szovjetúnió, míg a kommunisták a Harmadik Birodalom kollaboránsainak tartották őket és ezért üldözték. – szerk.)
- Zenédet igen egyedinek tartom a színtéren, gyakran inkább komolyzenének (vagy egyes kiadványok esetében szakrális zenének), mint “industrialnak”. Hogy látod a jelenlegi industrial színteret, különösen az új zenekarokat?
Olegh Kolyada: - Köszönöm! Ahogy már említettem nagyon sok ember vesz részt a Oda Relictában, így a saját szerepem igen szerény, annyi, hogy az én projektem. Nem akarok cinikus lenni, de csak egy pár előadót kedvelek a martial színtéren és még kevesebbet az ún. neoclassical zenekarok közül. Nem igazán követem az új zenekarokat, rengeteg új lemezem van otthon, amelyek még mindig bontatlanul állnak, de semmi kedvem sincs meghallgatni őket. Úgy gondolom, hogy mindenkinek meg van a joga, hogy kifejtse a nézeteit, legyen az komoly vagy gyerekes, nem számít, tehát az ügyben nem akarok nyilatkozni se pro, se kontra.
- Zenéd hallgatása közben gyakran elfog egyfajta heroikus, de mégis mélyen spirituláis hangulat. Véleményem szerint a vallás mindig is fontos összetartó erő volt mind az ukrán mind a magyar történelem viszontagságai közt. Mondj kérlek pár szót az Oda Relicta vallási hátteréről! Fontosnak tartod a vallást a személyes életedben?
Olegh Kolyada: - Ez a kérdés az utóbbi időben igen személyessé vált számomra, így a választ is rövidre fognám. Úgy látom, hogy napjainkban a vallás mikor tömegorientált lesz gonosszá válik. Az Egyházat el kéne választani az államtól, nem kéne a tömegmédiában, iskolában propagálni azt. Sajnos az egész papság korrumpálódott. Misztikusból kezdek ateistává válni.
- Tervezel esetleg koncertezni az Oda Relictával? Ha nem, miért? Szoktál koncertezni a többi projekteddel?
Olegh Kolyada : - Nem, az Oda Relicta 2012 Októberében meg fog szűnni. Az okokról már fentebb szóltam. Az élő koncertezés nem való nekem, egyszerűen nem érdekel. Az erre vonatkozó felkérések visszautasításával (beleértve például az idei Wave-Gothik Treffenre való meghívást is) remélem világossá válik, hogy véglegesen eldöntöttem, hogy távol maradok a tömegektől.
- Végezetül: mik a terveid a jövőre nézve? Illetve kicsit általánosabban, hogyan látod az underground zene jövőjét a 21. században?
Olegh Kolyada: - A projektjeim jövőjéről már írtam, 2012 után csak egy marad meg, a First Human Ferro. Az underground zene kapcsán úgy gondolom a kisebb kiadók vagy netlabelekké válnak vagy teljesen eltűnnek. A nagyobbak esetében a zeneipar törvényei diktálnak majd. Húsz év múlva pedig egyáltalán nem lesz underground zene...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni