A külső
"...feketében járunk, gyászoljuk a jövőt, ami a miénk lehetett volna, de megöltük őt..." "
(Bonanza Banzai: Nem érdekel)
Az öltözködés fontosságáról már több szó esett. Ez a fajta megjelenés eredetileg a '70-es évek színes disco divatja elleni támadás volt. Az ifjúság megkreálta önmaga számára az "antidivatot", amellyel szembeszállt mind a felnőttekkel, mind a jólét világával. Valójában nem rövid életű hóbortról van szó, hanem az életstílus újfajta differenciálódásáról, hiszen az "antidivathoz" "antiideológia" is társul: "Fashion is not fashionable any more!, vagyis "A divat nem divatos többé!". Az öltözködés legfőbb funkciói az önkifejezés és az identitás kifejezése; egyszerre tükrözi az egyén belső világát és a tartozást egy közösséghez. Az "antidivat" azért sikeres, mert új értékeket és új presztízsforrásokat népszerűsít, amire a fiatal generáció "vevő". Az "antidivat" fontos vonásai a marginális jelleg, az Európán kívüli motívumok használata, az "uniszex" jelleg, a népi öltözködés bizonyos motívumainak használata, illetve, hogy megteremtette a "csináld magad mozgalmat". (König (1971) és Burgelin (1978))
A Gabriel Gothic Shop, egy a szubkultúra tagjait kiszolgáló ruhabolt, ars poeticája: "Az öltözködés lehet önkifejező eszköz, mint valamely művészeti forma, de ne egy épp divatos stílushoz való tartozást fejezzen ki, hanem egy teljes életfilozófiát. A "Gótikus romantika" nem épp a divatba jövő fetish-dark-gothic mozgalom jelmeztára, mint a plazákban most hódító fekete csipkeholmik tömkelege. Van egy szűk réteg, akinek az életformája, életfilozófiája, "stílusa" nem felel meg a közelfogadottnak. Akiket nem elégít ki, hogy bemennek egy bevásárlóközpontba, és megvásárolja az éppen aktuális fekete "dark" ruhát, hanem az uniformizálódás ellen fordulva keresnek fel minket, és csináltatnak hozzájuk illő darabot. Igazából őket szeretnénk "kiszolgálni". Akiknek az öltözködés többet jelent egy szép ruha felhúzásánál, mielőtt lemennének az éppen soron következő "dark-gothic-fetish" partyra." (www.gothic.hu) A dark/gót megjelenés a középkori gótika öltözék- és szimbólumtárából merít. Színekben a fekete dominál, de a fehér, a sötét vörös, a mélykék, a zöld és a sötét lila is szerepet kap. Anyagok tekintetében a drága kelmék: a bársony, a szatén, a csipke, a selyem, a tüll, és újabban a bőr, a gumi, a latex. Fontos szerephez jutnak a kiegészítők: kereszt, rózsafüzér, szegecsek, láncok, gyöngyök és az ékszerek, lehetőleg mind ezüstből. Kedvelt ruhadarabok a hosszú ujjú, zsabós ingek, a hosszú kabátok, a csizmák, a bakancsok, a hosszú, földig érő szoknyák, a fűzők, a tölcsérujjú felsők… Ebből a készletből válogatják össze a tagok az egyéniségükhöz leginkább illő öltözéket. A hölgyek megjelenésére jellemző a vékony, szedett, festett szemöldök, a sápadt bőr, az A-vonalúra vágott, a hosszú, egyenes vagy a rövid, tépett haj, a hosszú, fekete vagy vörös körmök, és az elmaradhatatlan smink. Az urak közül sokaknak szintén hosszú hajuk és sápadt bőrük van, olykor látható rajtuk is körömfestés és/vagy smink. Mindkét nemre jellemző a festett hajszín, a tetoválás, a piercing és a sok ékszer. Ha valaki lát egy ilyen gót csoportot "vonulni", olyan érzése lehet, mintha visszautazott volna az időben.
A fekete szín használatához a mai közízlés negatív képzeteket kapcsol. Nem mindig volt ez így. A fekete szín használatának történelmi megalapozottsága is van/lehet, főleg, ha a múlttal (a gótikával) ilyen szoros kapcsolatban álló csoportról van szó. IV. Fülöp udvarában sokáig tabu volt a színes ruha, a nemesek csak feketében jártak, és utazót is csak akkor fogadtak, ha az feketét viselt. Merész Károly herceg, pedig egyenesen előírta, hogy az arisztokrácia sötét színekben járjon, és a gálaöltözet csak fekete lehet. Véleményem szerint a mélylélektani nézet, mely szerint a fekete szín a szorongást, elszigetelődni vágyást és érzelem nélküliséget tükröz, ebben az esetben nem teljesen helyes, - bár a szubkultúra tagjainak esetleges szorongási formáira vonatkozóan nem végeztem vizsgálatokat - az érzelem nélküliség a legkevésbé sem süthető rájuk. Az elhatárolódási vágy már inkább jellemző rájuk, mint azt egy tag megfogalmazta: "A fekete az a szín, ami megvéd a körülötted lévő szimpla, színes és hülye élettől. Olyan, mint egy fal vagy pajzs, ami elválaszt a társadalomtól."
Intézményesülés
"...Az ó várak leomlanak,
Csupa új vár lesz a világ,
Hol győztes bárdok énekelnek."
(Ady Endre: Új várak épültek)
A "Rum Runner", a "Louise`s", a "Gossips" és a "Blitz" mind olyan angliai klubok, amelyek a korai szubkulturális élet formálódásában szerepet játszottak. Igazi alternatív helyek voltak, együtt volt ezeken a helyeken minden szubkultúra, mozgalom és zenei irányzat, a punk, a new romantics, a glam, az underground rock, a gothic, és menedéket találtak maguknak a homoszexuális fiatalok is. (www.uk.peolpe.gothic nyomán)
A londoni "Batcave" volt az első olyan klub, amit szándékosan azok számára nyitottak, akik valami újat és "sötétebbet" akartak. Eleinte glam és elektronikus zenét játszottak, de néhány korai goth banda is játszott itt, így egyre "goth"-osabb lett. Idézet George Gimarc poszt-punk naplójából, 1982. július 21-éről: "A Batcave, ami ma este nyitott a Vízköpőnél, a Dean utca 69-70. W1. alatt, új fénypont a londoni éjszakában. Minden szerda éjjel: kaland. A dekoráció bőr és lánc, áthatja a `30-as évek szörny mozi hangulata. A programok az élő zenén kívül az iszapbirkózás, tűz show, kabaré műsor és régi fekete-fehér horror filmek." (www.scathe.demon.co.uk/histgoth.htm)
A Batcave sikerén felbuzdulva új klubok sora nyílt, a hét bármely napján szórakozást kínálva, emellett Batcave összehozta az embereket, a lelkes tagok pedig saját újságokat, fanzineket ("fanzine"= "fan magazine"; "rajongói magazin"), ruhaboltokat és lemezkiadót hoztak létre.
Keletebbre nem ment ilyen "könnyen" a dolog. 1988-ban Potsdamban dark és grufti fiatalok egy csapata tartott illegális találkozót. A gyülekezést feloszlatták, a tagok egy részét letartóztatták. A következő évben, Lipcsében, az ő emlékükre gyűltek össze ismét, és gyűlnek össze azóta is, minden évben egyre többen (mára már 20.000 körüli a résztvevők száma), nemcsak német fiatalok, hanem Európa minden részéből származók. A rendezvény neve "Wave-Gothic-Treffen" ("wave-gothic-találkozó"). Nem csak zenei fesztivál, hanem a középkor szinte minden témája képviselve van, egy hatalmas középkori vásári forgatag elevenedik meg.
Hasonló kezdeményezés indult el 1994-ben Lengyelországban, a Grodziec kastélyban. Ez a rendezvény két év múlva már akkorára nőtte ki magát, hogy új helyszínt kellett keresni, így a következő évtől kezdve a Bolkow kastély adott/ad neki otthont.
Az európai országok szubkultúrái is kidolgozták (és kiharcolták) maguknak saját intézményrendszerüket. Németországban rengeteg ruha-, zenebolt, illetve rajongói magazin, honlap van, egész üzlethálózat alakult ki a szubkultúra tagjainak kiszolgálására.
Magyarországon a Fekete Lyuk bezárásakor, 1995-ben, a szubkultúra tagjai új helyet kerestek. Először a "Patkánylyuk"-ban kaptak lehetőséget, hétköznaponként. Szelevényi Gellért (lásd még: VIII.melléklet) vállalta magára a szervezés terheit. Körülbelül az 1996 és 1998 közötti időszakban működött a klub. A Fekete Lyuk 1999-ben újranyitott, sajnos nem sikerült feltámasztani a klubot, így a rövid, körülbelül fél éves, visszatérés után ismét vándorlás következett. Végleges helyet Csepelen találtak, ahol kb.: 1999 óta működik a "Voodoo" klub, amely alkalmanként átlag 200 embernek nyújt lehetőséget a szórakozásra. (www.gothic.hu nyomán) Azóta néhány másik hely is működik, ahol alkalmanként vagy rendszeresen rendeznek bulikat pl.: a "Marco Polo Club", a "Gabriel Gothic Shop" rendezvényei, a "Mega Pub", a "Living Room" (ahol legutóbb 750 fős Depeche Mode, Bonanza Banzai, electro-industrial, Cure estet rendeztek), a "Kashmir Underground". A kérdőíves kutatás adatai alapján a Voodoo klubbot a válaszadók 43%-a látogatja, a Marco Polo-t 36%-uk, ezek mellett népszerűek a koncertek, amelyeken 18%-uk vesz részt rendszeresen. A fesztiválokon is szívesen jelen vannak, a "Sziget Fesztivál"-on 92%-uk volt már, a "Tajtékos Nap" nevű kulturális rendezvényen (Budapesten kerül megrendezésre) 35%-uk, a "Nightbreed" fesztiválon (Ecsegfalva) 23%-uk és a Wave-gothic-treffen-en 23%-uk. (lásd még: I.táblázat) Az intézményrendszer fontos része a két ruhabolt, a "Gabriel Gothic Shop" és a "Démon Ruhabolt". A kérdőív válaszadóinak 33%-a ezek valamelyikében varratja ruháit. (lásd még: I.táblázat) A zenei albumokat vásárolni kívánóknak (a válaszadók 62%-a) is egyre több lehetőségük van. Egyike ezeknek a "Last Exit", céljuk, "hogy mindazok az előadók, akik komolyabb szellemiséget képviselnek művészetükkel, nagyobb teret kapjanak, ezáltal több emberhez jussanak el." (Revolution Fanzine) "A MozgaloM internetes újságnak (e-zine-nek) az előzménye egy 1991 és 1998 között nyomtatásban megjelenő fanzine volt, amely nyomtatásban mindösszesen kilenc számban jelent meg, nagyon változó és változatos tartalommal. … A világban szaporodó válságjelek és a negatív folyamatok taglalása és bemutatása mellett, helyet akarunk adni a lét ún. spirituális művészi formáinak is, előtérbe helyezve azokat, amelyek valamilyen módon egy emberfeletti minőség felé mutat(hat)nak. Hidat kívánunk képezni a régiség és a jelen szellemi világa között is, rámutatva értékekre és fekélyekre egyaránt." (www.mozgalom.ini.hu) A szubkultúra tagjai számára készül a "Tajtékos Lapok" nevű kiadvány, amely a zene mellett egyéb művészeti ágakkal is foglalkozik, egyfajta szellemiséget kíván közvetíteni. A kiadványt Szelevényi Gellért szerkeszti. Kéthetente hétfőn este a "Pararádió"-ban dark/gót témájú adás hallható, melyet a szubkultúra tagjai szerkesztenek és vezetnek. Az Internetes honlapok sem maradhatnak ki, egyre növekvő számban találhatóak a dark/gót körhöz kapcsolódó oldalak világszerte, s így hazánkban is. Nálunk a két legnépszerűbb és ismertebb oldal a www.gothic.hu és a www.ld50.hu.
Deviánsnak minősített viselkedésformák Magyarországon, A dark-gothic szubkultúra bemutatása- Szakdolgozat; részlet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni