- a Herrgottmorgott 20., The Amityville Horror adásáról -
A Herrgottmorgott, 20. adásában, mint korábban a 10. adásban, az occult rockot jártuk körbe, most a terítékre, a southern-gothic country került. A műsorban a sötétebb tónusok felé vettük az irányt, így a dark- és a death-country kerek lépcsőin sétáltunk a mélybe. Voltak itt, elfeledett falvak, régi mondák, leigázott indián kultúra, szellemek, mágia, szegénység, természetszeretet, összetartás, kereszténység, szerelem és nem utolsósorban, halál. A két órában, megpróbáltam egy kis betekintést nyújtani egy, olyan zenei világba, amit nagyon kevesen ismernek, nem is igazán célja, a népszerűség, sokkal inkább a háttérben marad, és teljes szabadságában mozog. A southern-gothic életérzés nem csak egy felfogás, egy létforma, hanem maga egy sajátos művészeti irányzat. A filmekben, könyvekben és a zenében egy erőteljes americana életérzés formálódik meg, hasonlatos mint az alternative country világ, de mégis sokkal direktebb, a valóságot olyannak mutatja meg, amilyen, ha mocskos, mocskosnak, ha fényes, fényesnek. Mindeközben egy rejtélyes érzés lopózik, annak háta mögé, aki elmerül benne. Itt amúgy megjegyezném, hogy egy külön műsort fogok majd szentelni, southern-gothic fényesebb oldalának, az alt-country, bluegrass, western műfajoknak.
Egy olyan törés érezhető Amerika valódi szívén, amit nem lehet nem észrevenni, ha valaki a felszínes, amerikai álom, fogyasztói fertő mögé néz. Egészen vissza kell mennünk Amerika meghódításáig. Az indiánok leigázásáig, hiszen ezzel egy olyan bűnös karmát teremtettek maguknak, amit örökké viselni fognak és még ma sem mertek mindezzel kelőképpen szembenézni, csak a társadalom töredéke. A mai napig nem történt meg az indiánok rehabilitációja, ezért sír még mindig az „apacs törzsfőnök”, elvesztett szabadságuk, földjeik után.
Amerika hatalmas véráldozatok árán tudta, megteremteni azt a békét, ami a polgárháború után következett, ami többé-kevésbé, a mai napig fennáll. De nem csak emberéletekbe került, sokkal inkább egy nemzet jövőjébe. Hiszen a korábbi megosztottság, észak és dél között, a mai napig nem állt helyre. Sokan gondolják, hogy a polgárháború a feketék egyenjogúságáért, a szabadságért zajlott. Ők nagyon is tévednek, ez egy huszadrangú szempont, sokkal inkább, gazdasági és kulturális háború volt ez, szabadkőművesek kontra szabadságharcosok között. Fejlődés kontra tradíció. Dél sokkal inkább egy zártabb, vallásosabb, hagyományait követő társadalmat képzelt el, észak pedig egy rohamosan fejlődő, teljes hegemóniára törekvő modern világot. Észak teljes egészében uralni akarta a piacot, dél szeretett volna független lenni, egy önálló konföderációt létrehozni. Visszatérve a feketékre, magam sem támogatom semmilyen nép kihasználását. A déliek között is sokan el akarták törölni a rabszolgaságot, sokan meg is tették, felszabadították a rabszolgáikat és utána bért fizettek nekik, csak erről keveset írnak a történelemkönyvek. Mert ugyebár a győztesek írják a történelmet. A rabszolgaságra egy gazdaság épült, aminek időre volt szüksége, míg átállnak egy új rendszerre. Amúgy az északiak nagy rabszolga felszabadítása is csak látszólagos volt, a feketéknek csak nem 100 évet kellett várniuk, és kellett hozzá egy „fekete király” is, hogy egyenjogúságukat kivívják. Napjainkban már megváltozott a déliek hozzáállása a feketékkel kapcsolatban, természetesen vannak szélsőségesek továbbra is, de az igazi déli életérzéshez ők is teljes egészében hozzátartoznak, és elengedhetetlen tagjai a közösségeknek.
A polgárháború után egy hatalmas nyílt seb tátongott Amerika szívén. Mindkét oldal súlyos veszteségeket szenvedett. Észak ünnepelt, dél elesett, magányosan vánszorgott haza megmaradt otthonába. Dél lett a bűnös, a gonosz, a felelős a háborúért, súlyosan meg kellett fizetnie, mint vesztes félnek minden egyes északi katonáért.
Mindig a győztesek a hősök és a vesztesek az alávalók. Észak megmaradt az egojának fényezésében, addig dél szembenézett önmagával, tetteivel, és ez a tisztánlátás, amit kemény munkával elértek, ez az ami megjelenik a southern-gothic életérzésben.
A polgárháborúval kapcsolatos témák, és a régi dalok stílusa még a mai napig tetten érhető a műfajban. A régi ír és angolszáz dalok adták Amerika zenei világának alapját. Ezek a dalok igazi népdalok voltak, sokáig le se írták őket, csak megszólaltatták esküvőkön, családi összejöveteleken, imádságokon, temetéseken, vagy egy hűvös éjszakán a tűz mellett. Dél soha nem tudott megbocsátani magának a háború miatt, és a háború elvesztését sem dolgozta fel, hogy a világ nem olyan irányba változott, ahogyan elképzelték. Ez egy örök lázadóvá és egyben örök magányossá tette. A southern-gothic életérzés már nem köthető teljes egészében délhez, és nem jelenthetjük, ki, hogy egész délre jellemző volna. Sokkal inkább egy mozgalom, ami a háttérben marad és onnan növekszik. Egy őszintébb és szabadabb életfelfogás, ami szépen lassan egész Amerikában felüti a fejét.
Egy olyan karizmatikus személyre, egy profétára várt a műfaj, aki teljesen új erővel tölti fel a műfajt: David Eugene Edwards-ról van szó. A southern-gothic country-ból , ami csak szövegvilágában és vallásosságában tért el az alt-countrytól, egy új műfajt teremtett. Egy sötétebb, misztikusabb, túlvilági hangzást. A dark-country-t, de nevezik még death-countrynak is. Edwards megmutatta zenéjében, azt a sötétebb világot a southern-gothic-ban, amivel előtte csak a könyvekben, filmekben találkozhattunk. Egy olyan Amerikát, ami mindvégig jelen volt, egy Európából hozott misztikus, mondákkal és nem evilági lényekkel lakott Amerikát, egy olyan Amerikát, ahol az indiánok szellemei a mai napig jelen vannak. A bevándorlók hozták magukkal a saját babonáikat, saját démonjaikat, vallásukat, az indián kultúra virágzott, később a feketék hitvilága jelent meg, mind keveredett és egy új elegyet hozott létre, ebből áll a southern-gothic-americana.
Vannak olyan mondák, hogy Denver egy indián temetőre épült, hogy egy szent helyre. Ebből az bizonyos, hogy Colorado erősen indián lakta terület volt a nyári hónapokban. Szintén legenda és ez már városi, hogy nem véletlen, hogy ennyi southern-gothic-dark country zenekar, előadó indul Denverből, hogy ősi indián szellemek segítik, inspirálják őket. Ezek közé tarozik Jay Munly is, aki ha a halál szabadságra megy, ő ugrik be helyette. Slim Cesssnas, egy olyan kis közösséget hozott össze, bandájával, hogy az bámulatos, míg Edwards a Túlvilág, és Munly a Halál, ő az Élet. A bandában (Slim Cessna's Auto Club) nevelkedett Edwards is, Munly a mai napig aktív tagja. Denver mindamellett, hogy a közeli katonai támaszpont eredményeképpen magához vonzotta a nem kimondottan kulturált degeneráltakat, egy igen erőteljes kulturális város. Éjszaka a kisebb füstös klubok megtelnek az érdekesebbnél érdekesebb zenekarokkal, például ilyen volt anno a The Denver Gentlemen. A spanyol gyökerekkel rendelkező Kal Cahoone, miután megjárta dél-Amerikát és élt a hegyekben, visszatért Denverbe és megalapította a Tarantella együttest, John Rumley-val közösen, aki amúgy sokáig a Slim Cessna's Auto Club-ban játszott.
Kiváló dokumentumfilmek vannak a témával kapcsolatban, az egyik ilyen a Searching for the Wrong-Eyed Jesus, Jim White-tal egy alt-southern-gothic country előadóval járhatjuk be az elfeledett déli vidékeket. A filmben Edwards, Johhny Dowd, a Handsome Family és még sokan mások is feltűnnek. Egy másik kiváló film a témában, ami kissé groteszkebb, szintén hamisíthatatlan dél, a Seven Signs, Music, Myth and the American South. A filmben feltűnik Jay Munly, Slim Cessna, Legendary Shack-Shakers és még sokan mások.
Rengeteg elfeledett település van Amerikában, ahány elfeledett dal, ezeket a helyeket járja végig Tim Eriksen népdalkutató, aki maga is kiváló előadóművész. Összegyűjti azokat a dalokat, amik a műfaj alapjait képezik, felkutatja azoknak a hátterét, kialakulásuknak a hátterét. Sok esetben az alt country-tól eltérően csak a dalok szövegvilága teszi dark-death countryvá az előadók dalait. A dark-death country dalok témája: az elmúlás, a halál, a természet szeretete, a bűnhődés, megváltás,és még megannyi érdekes téma. A 90-es években alakult zenekarok jelentik az első hullámot, de aztán 2000-es években szépen jöttek a második hullámba tartozó zenekarok. Mára már kisebb sajátos stílusok is kialakultak ilyen például a cemeterywestern és a ghost-country. A western hangzás és témák, lévén, hogy country-ról beszélünk, a műfaj természetes velejárója, amelyek gyakorta megjelennek a dalokban. A gothabilly, horror-punk, psychobilly zenekarok gyakorta, nyúlnak a műfajhoz és ez természetesen fordítva is elmondható, így kijelenthetjük, hogy testvér műfajokról van szó.
Röviden ennyit tudtam elmondani, ebben a két órában, a szöveg, többé-kevésbé a műsorban hangzott el, onnan ragadtam ki, hogy egy kis kedvet teremtsek, az adás meghallgatásához. Rengeteg minden kimaradt a műfajban, szép számmal vannak még kiváló előadók, akiket be lehetett volna rakni az adásba, de ennyi fért bele, akit érdekel, az ássa bele magát és nem árt, ha közben a saját sírját is megássa. Az adás a linkre kattintva meghallgatható: Herrgottmorgott 20.
HERRGOTTMORGOTT 19.- The Amityville Horror-2013.09.01. PLAYLIST
01. Herrgottmorgott Intro
02. United States Military Academy Band-When Johnny Comes Marching Home
03. The Amityville Horror
04. Johnny Cash-Apache Tears
05. Waylon Jennings-Rebel Soldier
06. Bob Frank and John Murry-Little Willy Harpe, 1803
07. Townes Van Zandt-Waiting Around To Die
08. Violent Femmes-Country Death Song
09. 16 Horsepower-American Wheeze
10. Woven Hand-Winter Shaker
11. Jay Munly-The Leavening Of The Spit-Bread Girls
12. Slim Cessna's Auto Club-This Is How We Do Things In The Country
13. The Denver Gentlemen-Vulture Girl
14. Tarantella-Elder Tree
15. Jim White-The Wound That Never
16. Johnny Dowd-Worried Mind
17. Legendary Shack-Shakers-Hoboes Are My Heroes
18. Tim Eriksen-Wayfaring Stranger
19. Antic Clay-Wife and Widow
20. Christian Williams-Henry May
21. The Handsome Family-My Sister's Tiny Hands
22. Lilium-Lover
23. Those Poor Bastards-The Bright Side
24. Sons Of Perdition-The Legend Of Saw Jones
25. O’Death-Black Dress
26. Rob Coffinshaker-Dark Rollin' Skies
27. Reverend Glasseye and His Wooden Legs-Blood O'Lambs
28. Lonesome Wyatt And The Holy Spooks-A Lovely Coffin
29. Bourbon Crow-Rid The Devil
30. Goddamn Gallows-Y'all Motherfuckers Need Jesus
31. Pine Hill Haints-Trains Have No Names
32. Pinebox Serenade-Woven Arms
HERRGOTTMORGOTT
Minden vasárnap kéthetente (minden páratlan héten) 18h-19h
"Rock 'n' Roll is the Life, Blues is the Soul & Country is the Road."
-ZENEI PRÓFÉCIÁK KICSIKNEK ÉS NAGYOKNAK!-
A következő zenei műfajokból válogatva:
Alt-Country, Ambient, Classical, Australian, Biker, Stoner, Glam, Blues, Dark Country, Electro/-Industrial, Electronic & Pop, Folk, Metal, Gothic Metal, Gothic Rock, Dark Wave, Synth Pop, Independent, Jazz, Neo Folk, Pop Country, Pop Rock, Hardcore, Psychedelic, Psychobilly, Rockabilly, Gothabilly, Rock n Roll, Romantic, Ska, Reggae, Dub, Soundtracks, Surf, World Music, Punk etc.
Periszkóp Rádió, Pécs Fm 97,1 Mhz
Selector: Mr. Psychowboy
A műsorok a mixcloudon megtalálhatóak, visszahallgathatóak. A facebookon, Herggottmorgott Csoport néven egy klipmegosztós oldalt találhattok, amihez tessék bátran csatlakozni, továbbá a Herrgottmorgott oldalon, híreket, eseményeket, ajánlókat kaphattok kézhez.
https://www.facebook.com/groups/138552162857858/
https://www.facebook.com/pages/Herrgottmorgott/139654882762505
http://www.mixcloud.com/Herrgottmorgott/
http://herrgottmorgott.blogspot.com/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni