Az Úr 2006. esztendejében járunk. A gothic zenébe már más stílusok is becsempészték magukat. Emiatt jellege változásokon megy keresztül. A ’90-es években a goth- metal és az electro-synthpop valamint egyéb stílusok kialakulása is kezdetét jelentette annak, hogy a Goth zenével egy kalap alá kerüljenek. Ez a folyamat betudható az underground média mindent egybeolvasztó tevékenységének, és az újonnan érkezett divatemberek zenetörténet-ismereti hiányosságának is. Ennek következményeképpen mára, az igazi gitárorientált goth-rock bandák erősen megfogyatkoztak, a ’80as, ’90es években ismeretségre szert tett formációk feloszlottak. Létezik azonban egy olyan stílus is, mely fokozatosan ugyan, de egyre nagyobb teret hódít magának azok között a rajongók között, akik még a régi típusú igazi gitáros goth zenéket kultiválják.
Ez a stílus, a DEATHROCK. A deathrock fogalommá vált, de mi is pontosan valójában?
Nézzük a műfaj eredetét, sajátosságait, mintegy boncolgatás képpen:
A helyszín az USA, a hetvenes évek vége, nyolcvanas évek eleje. Az akkor létező zenei ágazatok egyre kreatívabb zenészekkel büszkélkedhettek. A punk, heavy metal, glam rock, hard rock, és new-wave-ben utazó formációk adták az alapját azon stílusoknak, melyek ebben az időben kialakulófélben voltak. Mivel rengeteg banda működött hasonló hangzással, előbb- utóbb várható volt egy újítási hullám. Kissé most kalandozzunk el másfelé, és nézzük meg, hogy a zenén kívül milyen egyéb hatások vezettek még a deathrock kialakulásához. A ’60-as évektől egyre nagyobb teret hódít a filmiparban a horror. Mind Európából, mind az USA-ból rengeteg ijesztgetős alkotás került filmvászonra. A vámpírokkal, zombikkal, sorozatgyilkosokkal, okkultizmussal foglalkozó mozgóképek nagy hatást tettek a lázadó fiatalokra, akik megpróbálták filmes élményeiket zenéjükbe is belopni. Hasonló hatást tett rájuk az okkult irodalom, mely szintén népszerűbb volt ezidőtájt, mint valaha, és a horror valamint fanatasy írók regényei, novellái, versei. Gondolok itt E. A. Poe, Ambrose Bierce, H.P. Lovecraft műveire. Néhány olyan polgárpukkasztó, provokatív iromány is hatással bírt a stílusra, mint például a nem egészen normális, de annál perverzebb De Sade márki munkái. Ez az egész oda vezetett, hogy jó pár banda kezdett el talpig feketébe öltözni, hullasminket viselni, és extrém frizurát hordani. A zenében 4/4-es ütemeket használtak, kísérteties zongora, és szintetizátor aláfestéssel, baljóslatú énekhanggal nyakon öntve. És természetesen a horror, az okkult, valamint a halál témakörét felhasználó dalszövegek. Ez lett a deathrock!
Akárhogy is nézzük a deathrock nem más, mint az amerikai goth-rock zene őse. Csak míg a gothic zeneileg letisztultabb, finomabb megoldásokat tartalmaz, addig a Deathrockban maradt meg valamennyi a punk zene vadságából. Ilyen korai bandák voltak a Christian Death, 45 Grave, Kommunity Fk, Screams For Tina, Voodoo Church, Shadow Project, Alien Sex Fiend, Specimen, Sex Gang Children stb.
Ezekből a klasszikussá vált bandákból a Christian Death más vizeken evez Rozz halála óta.
A Dinah Cancer vezette 45 Grave feloszlott/ átalakult, ma Penis Flytrap a nevük, és vadabb a muzsikájuk, mint régen. A Kommunity Fk két album után szüneteltette tevékenységét, de az utóbbi időben újra aktív állítólag. A Screams For Tina, és a Voodoo Church nemrégiben alakult újjá, mindkettejük új kiadványát az osztrák Strobelights Records gondozta. A Shadow Project pedig Rozz Williams halálával szintén megszűnt létezni. Az Alien Sex Fiend, és a Sex Gang Children ma is aktív, a Specimen feloszlott. Az alapbandák által kitaposott utat egyre több zenekar kezdte benépesíteni. Meg kell említenünk, hogy mind a régi, mind az újgenerációs deathrock bandák fellegvára Los Angeles városa volt. Nem szabad még elfelejteni, a korai klubokat, melyek segítettek a stílusnak. Ezek közül magasan kiemelkedik a Batcave nevű éjszakai klub Londonban. Ezen a helyen az egész stílussal kapcsolatos kulturális programok várták esténként a rajongókat. Az itt fellépő zenekarokra rá is ragasztották a BATCAVE jelzőt, mint stílust, ez a mai napig meg is maradt.
A deathrockról nem tudom, hogy készült-e film, de hogy filmzenében részt vett e műfaj, azt Dan O’ Bannon 1985-ben készült kultikusnak számító horrorfilmje, a Return Of The Living Dead (Az élőholtak visszatérnek) jelzi. A morbid humorral is ellátott remekmű filmzenéjét olyan zenekarok szolgáltatják, mint a T.S.O.L., The Damned, Fleseaters, SSQ, 45 Grave, The Jet Black Berries, Tall Boys, The Cramps. Ez a film, és filmzenealbum, még nagyobb lökést adott a stílusnak.
A ’90-es évek elején már a korai punk hangzást sokan cserélték fel finomabbra, és inkább a gothic zenekarokhoz hasonlítottak. Gondolok itt olyan ismert formációkra, mint a Mephisto Walz, Faith And The Muse. Innentől fogva, főleg Európában a deathrock név kevésbé volt ismert, inkább a gothic jelzőt használták. De ne hogy azt higgyük, hogy a stílusban pangás alakult ki! Rengeteg zenekar szerveződött akkoriban, viszont sokuk csak európai kiadónál, évekkel később jelentethette meg első albumát. És hányan voltak, akik csak a klubokig jutottak, majd a kilátástalanság miatt feloszlottak! Az USA-ban a Cleopatra Records nevéhez fűződik a gothic, és deathrock bandák leszerződése. Olyan zenekarok, mint a Mephisto Walz, Christian Death, Kommunity Fk, Eva O mind itt hozták ki lemezeiket. Sajnos a fent nevezett kiadó munkálatai a mai időre már csak a kultikus korai anyagok újrakiadásában, és pofátlan válogatáslemezek kreálásában merül ki. Európában a német Trisol (akkor még Triniti) nevéhez köthető elsőként amerikai deathrock bandák felkarolása. Náluk jelentetett meg lemezt a Cinema Strange, a London After Midnight és a Fear Cult is. Mondanom sem kell, hogy az első két banda mekkora népszerűségnek örvend Európában! Megkezdődtek az amerikai deathrock bandák európai leszerződései. Ebben olyan kiadók munkálkodnak töretlenül, mint a Strobelights Records, Alice Darkdimensions, Manic Depression Records, Apollyon Records. A Wave Gothic Treffenen évek óta vannak deathrock fellépők, mind az USA-ból, mind Európából.
Újra virágzik a stílus, szinte több bandát találunk, mint a korai időkben, sok régen feloszlott formáció alakult ujjá az utóbbi években. És nemcsak az amerikai bandák sikeresek. A legtöbb európai ország kitermelte a maga deathrock zenekarát (kivétel Magyarország!), valahol többet is. Ismertebb európai deathrock zenekarok: Bloody Dead And Sexy (GER), Murder At The Registry (GER), Kiss The Blade (GER), Chants Of Maldoror (ITA), The Last Days Of Jesus (SLO), Hysteric Helen (SLO), All Gone Is Dead (GB), Violet Stigmata (FRA), Deadchovsky (FRA) stb.
Talán, a deathrock újkori reneszánsza majd bepótolja azt az űrt, melyet a gothic rock bandák erős megcsappanása maga után hagyott. Mindenesetre érdemes nyomon követni a műfajt, a régi, és az új bandákat is figyelembe véve, mert rengeteg jó anyaggal találkozhatunk, ha nagyobb figyelmet fordítunk rá. Remélem, ez a kis ízelítő meghozta kedveteket ehhez a nagyon markáns, és egyedi stílushoz, és érdeklődve figyelitek a DEATHROCK térhódítását!