Néhány megjegyzés a francia szimbolizmus, posztimpresszionizmus és korai absztrakt művészet okkult vonatkozása kapcsán
1860-tól napjainkig számtalan képzőművész fordult anti-materialista filozófiák felé – magukban hordozva okkultista és miszticista koncepciókat. Az említett kérdésköröket azonban rendkívüli óvatossággal kell, hogy kezeljük a szinte mindig jelen lévő félreértések és megfelelő hozzáértés hiánya, valamint az ezekben a szellemi hozzáállásokban megmutatkozó tévedések, sőt alapvető torzulások miatt.
A XIX. század végének szimbolista képzőművészeti irányzata sok ponton olyan hierarchikus vonásokat mutató aktív csoportokhoz, mozgalmakhoz kötődött, melyek a spirituális fejlődés doktrínáit próbálták feltámasztani (?). Ezzel egyidejűleg indult meg hasonló alapokon az absztrakcióra való törekvés is a konvencionális naturalizmussal szemben.
A geometriai alakzatok lényegét és azok okkult nexusát a Theosophiai Társasággal kapcsolatban álló Paul Serusier (1864-1927) 1910 körül kidolgozott Origins című sorozata ábrázolja elég kifejezően. Serusier a geometrián alapuló elfeledett szabályok restaurációjával olyan új, vallásos jellegű művészetet akart létrehozni, mely az egészen széles közönség számára is befogadhatóvá tud válni s megsemmisít minden előző, megromlott ízlést, stílust. Ideáit főleg a beuroni kolostor poszt-nazarénus szertes-festőjétől, Desiderius Lenz atyától vette, de Platon és Pythagoras elméleteiből is nagymértékben merített. A Tymaeusból kiindulva Serusier a piramis-formát tekintette eredendőnek, melyből minden más forma levezethetővé válik. Vallotta, hogy a művésznek a festményt iránytűvel és vonalzóval kell elkezdenie. Elvei abból fakadtak, hogy a művészetnek az állandót, a rögzítettet kell ábrázolnia s a hozzáférhető geometriai formákkal kell megalkotni minden vásznon megjelenő további formát. A különböző formák leírását Édouard Schuré Les Grand Inités: Esquisse de l’histoire secrete des religions című könyve alapján dolgozta ki; így nála minden forma, partikulárisan az ember-alak is tömbökből állt össze. A teoretikus művész az egyensúlyra való törekvést tekintette művészete legfőbb céljának: Az egyensúlyt szerinte mindenki érezheti, aki a kész festményt kellően elmélyülve szemléli, hiszen a formák, szögek, arányok - függetlenül minden kultúrától és időbeli periódustól - univerzálisan válnak megérthetővé. Úgy vélte, hogy a geometrikus formákkal kifejezett absztrakt igazságok a világ legbenső igazságainak tükröződései, s ezek egy festményen keresztül végre ellenállásba ütközés (akár tudatos kommunikáció) nélkül, juthatnak el a nézőkhöz.
Robert P. Welsh szerint a francia Les Nabis csoport, - melynek Serusier is tagja volt - szent geometria iránti érdeklődését és annak festményeiken való manifesztálódását főleg Paul Gauguin (1848-1903) művészete váltotta ki. (Gauguin vonzalma a geometrikus elvonatkoztatás iránt leginkább Balzac swedenborgiánus novellájával, a Louis Lambert-ral hozható összefüggésbe, de az okkultista művészhez, Émile Schuffeneckerhez (Van Gogh műveinek gyűjtőjéhez) fűződő személyes kapcsolata is megemlíthető.)
Serusier, mint mestere Gauguin, szintén előszeretettel forgatta Balzac ilyen irányultságú műveit, többek közt a Séraphita-t. Kimutatható továbbá, hogy a párizsi Julian akadémián tanuló ifjú ’próféták’ közös olvasmányai közé olyan jelentős, vonatkozó művek tartoztak, mint a már említésre került Les Grand Inité (1889), valamint a Papus álnéven író Gérard Encausse számos utánnyomásban kiadott Traite Elementaire de science occulte-je (1888) és Clef absolute de la science occulte: Les Tarot des Bohemiens-je (1889) nem utolsó sorban pedig a kor egyik alapműve az Origine de tous les cultes ou Religion universelle (1794) Charles Francoise Dupuistól.
1890-től kezdték meg szervezni rendszeres találkozóikat, a magukat Nábiknak nevező művészek az úgynevezett ’templom’-ban, ami vezetőjük, Paul Elie Ranson (1864-1909) mountparnasse-i műterme volt. (Serusier Ransont egy portréján egyértelműen a legmagasabb szellemiség birtoklásának attributumaival jelölte. Portrait de Paul Ranson en tenue nabique 1890, Musé d’Orsay ) A ’templomban’ gyakorolt bizonyos mágikus praxisok szerint kidolgozott sajátos rituálék sátáni aspektusa azonban nem lehet kérdéses néhány kapcsolódó festmény ismeretében./ P.Ranson: Je support Sathan 1891; Les Sorciers Autour du Feu. 1891; L’Aiguillon de la Chair/Kenton.1891; La Sibylle ou L’Egyptienne. 1891; La Sorcière dans son Cercle.1892/
A magukévá tett titkos tant, mely alapján művészetüket kialakították, nagymértékben befolyásolták még olyan szinkretista theosophiai művek is, mint Lady Caithness Fragments glanés dans le theosophie occulte d’Orient-je (1884) vagy Blavatsky Isis Unveiled-je (1877) és a The Secret Doctrine (1888). A Salon de la Rosa Crux –t nagyban támogató gazdag Comte Antoine de La Rochefoucauld (1862-1959) nábi-posztimpresszionista esztétikai és elméleti hatásokat magukon viselő alkotásai szintén a naturalista ábrázolásmódot egyesítették a szakrálisan geometrikussal, kifejezve így égi-és-földi dolgok közti különbségeket valamint az érzékelhetőn túlra mutató szimbólumokat. (Megjegyezhetjük itt, hogy a műgyűjtő gróf 1892-1897 közt a Rózsakereszt Szalon Grand Prior-ja ként működött s egy Le Cour címen megjelenő okkultista folyóirat főszerkesztője volt.)
A Theosophiai Társaság publikációinak hatása többek közt Frantisek Kupka (1871-1957) művészetében is észrevehető, ám ugyanezen aspektusból kifolyólag érdemesebb a holland Pieter Cornelius Mondrian (1872-1944) geometrikus kompozícióira figyelmet fordítani. Mondrian 1908-ban nyert felvételt a ’társaság’ holland páholyába s inspirált műveit már 1911-ben a nagy Jan Theodoor Toorop méltatta. Művészetelméletét teozófiai alapokból, főleg Blavatsky és Schoenmakers elveiből építette fel. Tiszta formai kifejező eszközök alkalmazását végül a kubizmusból kialakított saját neoplaszticizmusa (elméleteit később az antropozófia prominens alakjával, a konkrétan luciferiánus Rudolf Steinerrel próbálta megosztani) tette lehetővé számára, lehetőséget biztosítva egy talán valóban spirituális (ám mégis csak individuális) művészet megvalósítására...